Stellenbosch - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van berty en gerard oostendorp - WaarBenJij.nu Stellenbosch - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van berty en gerard oostendorp - WaarBenJij.nu

Door: Berty

Blijf op de hoogte en volg berty en gerard

15 November 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Voordat we afreisden naar Stellenbosch eerst een townshiptour gemaakt met een afrikaans sprekende zwarte gids. Dat hadden we nog niet meegemaakt. Hij deed dit al 9 jaar en had ook al een keer Dries van Agt begeleid. Eerst bezochten we een kindertehuis waar 49 kinderen tussen 0-6 jaar, veelal mishandeld of van verslaafde moeders, opgevangen worden. Het draait vnm. op vrijwilligers. Daarna reden we verder het township in.Kaapstad heeft 4 miljoen inwoners, de townships 2 miljoen. De tocht was behoorlijk confronterend. We zagen heel wat schamele hutjes met golfplaten daken, zonder eigen sanitair. Om de zoveel meter stonden een paar wc's op een rijtje. Vanwege de hoge werkloosheid begonnen sommigen hun eigen nerinkje, zoals een autowasserij, een tyre centre, een kapsalon voor dreadlocks, enz. Ook hier werd het eten op straat bereid, zoals het schoonmaken en bakken van schapenkoppen, het slachten van kippen.De gids vroeg of we hier geen foto van wilden maken. Daar zagen we toch maar van af. Overal brandden vuurtjes waar vlees op gebraden werd. Op het laatst bezochten we een cafeetje waar Gerard een biertje kreeg en ik een cola. De eigenaar was een voormalige jazz muzikant die jongeren wegwijs wilde maken in de jazz muziek. Vroeger speelde hij bas in een gemengde band. Omdat hij als zwarte niet gezien mocht worden, moest hij achter een scherm spelen. Hij is 1 keer in Nederland geweest vanwege een vrijkaart voor het North Sea Jazz Festival. Hij had daar diverse foto's van. Het was een genoeglijk bezoek. Hierna werden we door onze gids weer bij ons hotel afgezet. We checkten uit en vertrokken begin van de middag naar Stellenbosch.
Dit is een hele overgang. St. is de meest Nederlandse plaats. Het heeft een universiteit waar veel meisjes studeren omdat het hier heel veilig is. Omdat je hier de meeste fietsers ziet, wordt het wel Dutch city genoemd.Terwijl ik dit type, onweert het en komt de regen met bakken uit de hemel.Eerst waren we van plan met de fiets, die we konden lenen, uit eten te gaan, maar we nemen waarschijnlijk toch maar een taxi.
Morgen heeft de eigenaresse een wijntour van een dag voor ons georganiseerd, waarbij we zelf niet hoeven te rijden, ideaal. Dan kunnen we ons lekker laten volgieten:-)